
Richard Misrach, Sugar Cane and Refinery, z Petrochemical America, photographs by Richard Misrach, Ecological Atlas by Kate Orff (Aperture 2012).
To zdjęcie powraca tutaj już trzeci raz. (Jeżeli chcesz zajrzeć do poprzednich wpisów kliknij tutaj i tutaj.)
Książka The World That Made New Orleans nasunęła mi jeszcze jeden kontekst ważny dla zrozumienia tej fotografii, przede wszystkim jej dziwnej halucynacyjnej jakości, która sytuuje przedstawioną fabrykę gdzieś pomiędzy przeszłością a przyszłością, fantazją a rzeczywistością, obietnicą a groźbą.
Fotografia przedstawia rafinerię cukru. Cukiernictwo było olbrzymim przemysłem na Karaibach, w Meksyku i w stanach położonych nad Zatoką Meksykańską. Ale przeszłość tego przemysłu spływa krwią niewolników. Ned Sublette pisze, że praca na plantacjach trzciny cukrowej miała specyficzną dynamikę – była najcięższa, bardzo szybko fizycznie wyniszczała niewolników, dosłownie zapracowywała ich na śmierć, a następnie zastępowała nowymi.